14 marca 2019

Jak uszyć obrus z ramką - step by step

Szew kopertowy to moje ukochane wykończenie wszelkich serwetek, obrusów czy bieżników. Elegancki szew kopertowy wygląda pięknie i estetycznie po obu stronach. Zawsze polecam go moim klientkom gdy te zlecają mi uszycie np. bieżnika. OK co prawda trzeba zakupić o 10 cm więcej tkaniny ale efekt końcowy jest tego wart.
Dziś pokażę Wam jak uszyć szew kopertowy lub tz. ramkę. To naprawdę proste i przyjemne. 



Od dawna myślałam o stworzeniu tutorialu o szwie kopertowym ale dopiero imieniny mojej cioci i własnoręcznie uszyty dla niej prezent, skłoniły mnie do uwiecznienia i opisania poszczególnych etapów szycia.
Bo oto uszyłam dla niej serwetę 90 cm x 90 cm oraz dwie poszewki na poduszki 40 cm x 40 cm.
Wybrałam tkaninę typu homedecor z kolekcji hiszpańskiej firmy Loneta. Myślę, że trafiłam ze wzorem, ponieważ w zeszłym roku wujostwo odświeżało mieszkanie i na ścianach pojawił się delikatny beż.
Tkanina dekoracyjna koronkowe mandale ma delikatny wzór a przy tym beżowe tło z widocznym przeplotem. Baaardzo mi się podoba. Wygląda naturalnie i trochę surowo. I o to mi chodziło :)

Musicie wiedzieć, że są różne szkoły tworzenia "ramki". Jedni zalecają więcej cm inni mniej. Ja zwykle zaginam 5 cm dookoła, następnie 1,5 cm a gotowa ramka ma 3,5 cm szerokości. Ta szerokość wydaje mi się optymalną dla mniejszych rozmiarem obrusów, bieżników czy serwetek.
No to zaczynamy :)

Potrzebne:

- dowolna tkanina o wymiarze 100 x 100 cm (jeśli chcesz uszyć np. bieżnik w rozmiarze 40 cm x 90 cm to musisz przygotować kawałek tkaniny o wymiarach 50 cm x 100 cm - 10 cm więcej na szerokość i na długość). Wybieraj tkaniny niezbyt lejące, o gęstym splocie. Może być zwykła tkanina bawełniana.
- ekierka (rodzice dzieci szkolnych z pewnością znajdą takową w piórnikach swoich pociech)
- nożyce
- szpilki
- ołówek/kredka krawiecka
- metr krawiecki





Zaczynamy!

1. Najpierw zaginamy brzegi tkaniny na szerokość 5 cm. Robimy tak ze wszystkich 4 stron. Ładne, równe 5 cm dookoła serwetki. To bardzo ważne aby cały czas kontrolować szerokość zagięcia tak aby była ona równa na całej długości i wynosiła 5 cm. Następnie  starannie zaprasowujemy żelazkiem.




2. Po zaprasowaniu naszym oczom powinien ukazać się taki widok:


3. Teraz znów zaginamy i zaprasowujemy brzeg tkaniny ale tym razem na szerokość 1,5 cm. Ze wszystkich 4 stron ładne i równie 1,5 cm. To bardzo ważne aby cały czas kontrolować szerokość zagięcia tak aby była ona równa na całej długości i wynosiła 1,5 cm. Następnie starannie zaprasowujemy żelazkiem.



4. Teraz zaczyna się zabawa i bardzo ważne etapy szycia. Na powyższym zdjęciu zaznaczyłam miejsce gdzie przecinają się zaprasowane linie tkaniny. W miejscu przecięcia linii możecie sobie wbić szpilkę a następnie złożyć zaprasowane brzegi prawymi stronami do siebie. Zepnijcie je sobie u dołu szpilkami aby nic się nie przesuwało.


5. Teraz potrzebna będzie ekierka. Przykładamy ją do punktu przecięcia zaprasowanych linii i tworzymy kąt prosty. Następnie rysujemy linię po której będziemy szyć.



6. Przeszywamy ściegiem prostym.



7. Odcinamy rogi zostawiając ok. 1 cm zapasu materiału i palcami "rozprasowujemy" szew.



8. Wywracamy na prawą stronę i naszym oczom ukazuje się szew kopertowy. Ostrymi nożyczkami, grubą igłą lub ołówkiem delikatnie wypychamy rogi aby były spiczaste i estetyczne. Zaprasowujemy.



9. Teraz pozostaje tylko obszyć serwetę dookoła tworząc tzw. ramkę.



10. Gotowe! Serweta prezentuje się właśnie tak. "Koperta" wygląda zdecydowanie ładniej niż zwykłe podwiniecie na dwa razy. Moim zdaniem lepiej leży (nie podwija się) a jeśli to duży obrus - ładniej się układa na stole. Polecam!



Jak widzicie uszycie ramki wcale nie jest trudne. Łatwo dojść do wprawy - każdy kolejny bieżnik czy obrus szyje się szybciej ;)

Pozdrawiam!
Sus

32 komentarze

  1. witam,
    serdecznie dziękuję za te instrukcje jak uszyć.
    Rzeczywiście jest to peoste jak sie wie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, ze jak się wie to jest proste. Kurcze sama po sobie widzę, że mam stracha aby uszyć daną rzecz bo nie wiem jak się do tego zabrać ale gdy znajdzie się fajny tutek to jakoś tak łatwiej :)

      Usuń
  2. Dzięki. Proste, ale ta precyzja - z tym mam problem. Najpierw jeszcze trzeba mieć równo obciętą i z kątami prostymi w rogach całość tkaniny. A na koniec dobrze ustawić maszynę; moja na dole nie szyje tak ładnie.
    AgaM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ogólnie można powiedzieć, że wszystko musi być równe: od uciętego materiału po te wszystkie zagięcia. Aga może już czas na zakup nowej maszyny :>

      Usuń
    2. Jak na moje standardy, to jest nowa maszyna. Nie planuję innej na razie. To jest Juki HZL F 400, więc nie zabytek. Muszę ją zawieźć znowu do regulacji, tylko czasu nie mam. AgaM

      Usuń
    3. Łoooo toż to kombajn jest! Wygląda cudownie! Wszystko kurcze automatyczne :D Ona ma górny transport czy nie?

      Usuń
    4. Ma górny transport, stopkę znaczy, ale ona mnie przeraża swoim wielgachnym wygladem, więc nie próbowałam. Taki tchórz ze mnie. Można haftować z wolnej ręki, taka zabawa fajna, napisy robić, różne ozdobne ściegi. Aga

      Usuń
    5. Czyli stopkę zakłada się osobno tak? Bo ja marzę o maszynie z górnym transporterem ale takiej małej, bez stołu. Niestety ceny są zacne...

      Usuń
  3. Musze uszyc obrus i wyprobowac :) dziekuje za tutka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, koniecznie :) To nie jest nic trudnego tylko trzeba być w miarę dokładnym :)

      Usuń
  4. Dzieki:) robiłam na oko u siebie bo jestem samoukiem. Wychodzilo mi krzywo ale ujdzie. Teraz będzie o wiele piękniej. :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziwiam samouków i zawsze, ale to zawsze chylę czoła przed takimi ludźmi. To piękna sprawa nauczyć się czegoś samemu, bez pomocy innych :)

      Usuń
  5. Cześć,
    Jeśli kiedyś uda się nam z mężem skończyć remonty, to kilka takich będę sobie musiała sprawić :)
    Pozdrawiam,
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo to potem naszyjesz tych obrusów, bieżników i serwetek że szafa pęknie :D

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Raz spróbujesz i już do tradycyjnego podwijania na dwa razy nie wrócisz :)

      Usuń
  7. Właśnie biorę się za 3 metrowy obrus. Czy tym sposobem dam radę z taką długością? Bardzo mi się podoba takie wykończenie, ale nie wiem, czy mu się nie rozjeździe na takiej długości...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie dasz radę. Niedawno szyłam obrus o długości 2,6 m więc nieco mnie od Twojego. I tak musisz sobie to wszystko najpierw pozaginać i przyprasować, na spokojnie, etapami i tasz radę :) Nie rozjedzie się tylko przypinaj szpilkami co zaprasujesz.

      Usuń
  8. Lovely blog. Thanks for sharing with us.This is so useful.

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie tego szukałam.super wyjaśnione.Dzięki ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, dopiero zaczynam swoją przygodę z szyciem. Jako mój pierwszy uszytek planuję stworzyć właśnie obrus i bieżnik świąteczny :) Ten szew kopertowy bardzo mi się podoba. Instrukcja jest tak fajnie zrobiona, więc myślę, że podołam :) A mam jeszcze takie pytanie z innej beczki, ale w temacie obrusów: czy przed szyciem powinnam zdekatyzować materiał? Dziękuję za odpowiedź :) Pozdrawiam serdecznie!!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tkanina to 100% bawełny, lnu, wiskozy to tak - zdekatyzuj. Jeśli są domieszki poliestru to ja nie dekatyzuję :)
      Powodzenia, dasz radę, to sama przyjemność szyć "z ramką".

      Usuń
  11. Obrus wyszedł super, dzięki wspanialej instrukcji. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie uszyłam obrus 3x2m, wyszedł super. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, bardzo się cieszę :) Ja w tym roku szyłam głownie bieżniki ale oczywiście z ramką :)

      Usuń
  13. Dobry tutorial. Będę tutaj zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Faktycznie, genialnie proste. Serdecznie dziękuję za pokazanie tej metody 😊
    Będę z niej korzystała

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziękuję za poradę dziś uszyłam sama wyszło świetnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elegancko! Bardzo się cieszę i sama zabieram się do szycia obrusa dla klientki :)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)